fbpx

Unikalitāte, aizrautība un motivācija biznesā.

Projekta “Teaming Up” ietvaros Valmieras Attīstības aģentūrai bija lieliska iespēja intervēt trīs projekta mentorus, lai noskaidrotu viņu viedokli par to, kā jaunuzņēmumiem atrast savu unikalitāti biznesā, kā nebaidīties no neveiksmēm un kas pavisam noteikti būtu jāzina uzsākot biznesu. Uz sarunu aicinājām mentoru no Igaunijas, Külli Hansen,ff un mentorus no Latvijas, Matīsu Neimani un Jurģi Priedīti.
Matiss Neimanis ir investīciju fonda un akseleratora Buildit Latvia vadošais partneris, 10 gadus vadījis Latvijas Universitātes Inovāciju centru. Külli Hansen ir biznesa konsultante, pasniedzēja un koučs. Külli ir radošās industrijas uzņēmēja vairāk nekā 20 gadus un kā konsultante ir palīdzējusi daudziem radošiem cilvēkiem dibināt savu uzņēmumu. Jurģis Priedītis ir LIAA Valmieras biznesa inkubatora vadītājs ar pieredzi jaunizveidoto uzņēmumu attīstības veicināšanā, izmantojot mentoringu un finanšu piesaisti.

Uzsākot sarunu, mentoriem jautājām, kas ir viena lieta vai īpašība bez kā pavisam noteikti nevar uzsākt īstenot biznesu.
Matīss Neimanis un Jurģis Priedītis vienisprātis uzsvēra, ka nevar iztikt bez motivācijas. Ja cilvēks, kas uzsāk biznesu, ir ar motivāciju sasniegt savu mērķi, tad viss izdosies. Külli Hansen ir pārliecināta, ka idejai ir jāaizrauj. Cilvēkā ir jābūt degsmei un pārliecībai par to, ko dara!

Matīss Neimanis Jurģis Priedītis Külli Hansen

 

Lai jaunuzņēmums būtu konkurētspējīgs un pamanāms tirgū, biznesa idejai ir jābūt unikālai. Kā atrast biznesa idejas unikalitāti?

Matīss Neimanis iesaka pārāk daudz laika netērēt domājot par biznesa idejas unikalitāti, bet izmantot savu potenciālo klientu resursu. Viņš iesaka: “Veic pieņēmumus, aprunājies ar potenciālajiem klientiem un viņi pateiks priekšā, kas viņiem ir nepieciešams.” Külli Hansen precizē, ka unikalitāte var būt saistīta gan ar produkta, gan pakalpojuma dizainu. Viņa aicina apdomāt, kas ir jaunuzņēmēja stiprās puses. Vai tā ir komunikācija ar cilvēkiem, vai varbūt lieliskas spējas izstrādāt idejas nišas produktam? Külli Hansen iesaka idejas attīstīt gudri, sadarbojoties ar jomas profesionāļiem, cik nu tas ir iespējams, un strādājot pie savām stiprajām pusēm. Savukārt, Jurģis Priedītis neuzskata, ka meklēt unikalitāti ir pats svarīgākais. Viņaprāt, būtiskākais ir nokļūt līdz idejai, kas aizrauj, jo uzņēmējdarbība nav arī tikai par to, cik daudz Tu nopelni ar unikālu ideju. Ja Tava biznesa ideja sniedz piepildījumu un personīgo izaugsmi, tad šāds rezultāts ir daudz svarīgāks.

Jautājām mentoru viedokli, cik būtisku lomu spēlē īstais brīdis uzņēmējdarbības uzsākšanai. Vai pastāv perfektais brīdis, kad uzsākt uzņēmējdarbību?

Külli Hansen uzskata, ka tāda perfektā brīža nepastāv. Liela daļa cilvēku domā, ka viņi nav pietiekami gatavi, viņiem ir vajadzīgas vairāk zināšanas, nauda, klienti, partneri vai arī pašpārliecinātība. Bet par to visu nevajag tik daudz uztraukties, jo viss sāks parādīties, kad tiks sperti pirmie soļi uzņēmējdarbībā! Savukārt, Matīss Neimanis uzskata, ka perfektais brīdis biznesa uzsākšanā ir un nav: “Es vienmēr uzskatu, ka perfektais brīdis, lai uzsāktu uzņēmējdarbību ir tieši tagad, kad Tevī iekšā ir patīkams satraukums un pārliecība par ideju! Bet no otras puses, šāda perfektā brīža vai pat perfektā produkta un biznesa nav, jo vienmēr ir kur attīstīties.”

Jaunuzņēmēji bieži saskarās ar neveiksmēm, jo nekļūdās tikai tie, kas neko nedara. Mentori sniedza padomu, kā neapstāties pie pirmās aizķeršanās un tikt galā ar neveiksmēm.

Jurģis Priedītis uzsver, ka ir jābūt neatlaidīgam un no neveiksmēm nevajag baidīties. Vienmēr vajag mēģināt vēlreiz. Matīsa Neimaņa ieteikums ir analizēt un meklēt, kur bija problēma, kādi bija neveiksmes iemesli. Kad tas paveikts, tad iet tālāk uz mērķa sasniegšanu. Külli Hansen uzskata, ka katra neveiksme ir solis tuvāk panākumiem. Pat vislabākie uzņēmēji ir piedzīvojuši vairāk neveiksmes kā panākumus. Neveiksmes ir dabīga sastāvdaļa no jebkura biznesa procesa un ir jāiemācās tās pieņemt. Külli ieteiktu arī atrast kādu cilvēku, ar kuru var viegli izrunāties un lūgt padomu neveiksmju gadījumā.

Jautājām, vai mentori var izcelt galvenās īpašības, kas piemīt veiksmīgam uzņēmējam/uzņēmējai?

“Motivēts, gatavs ieguldīt laiku un strādāt pie savas idejas attīstīšanas, prot plānot savu laiku un darbus, ir uzticams un māk uzticēties. Cilvēks, kurš māk pārdot savu ideju ikvienam un jebkur.,” svarīgākās īpašības uzsvēra mentors Jurģis Priedītis. Külli Hansen uzskata, ka šādu īpašību nav. Katrs uzņēmums ir citādāks, unikāls. Ja Tu tici sev un esi pārliecināts, tad izvēlies ceļu uzņēmējdarbības pasaulē, kas Tev der vislabāk un veiksme sāks sekot Tev! Savukārt, Matīsam Neimanim šis jautājums šķita ļoti interesants, ko uzdot pašam sev. Pamēģini nodefinēt, kāds, tavuprāt, ir veiksmīgs uzņēmējs un izpēti šos cilvēkus, viņu pieredzes un darbību biznesa vidē.

Sarunas noslēgumā lūdzām katram mentoram nosaukt vienu ieteikumu, ko vēlētos novēlēt jaunuzņēmējiem.

Matīss Neimanis novēl: “Idejai ir vērtība tikai tad, kad to sāk realizēt.” Külli Hansen uzsver: “Strādā kopā ar uzticamiem partneriem, runā skaļi par saviem sapņiem un nebaidies uzdrīkstēties!”. Jurģis Priedītis iesaka: “Atrodi ideju, kas Tevi patiešām aizrauj.”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top